Tetik Parmak

Parmaklarımızın bükülmesi ve açılması için tendon denilen yapılar mevcuttur. Bu tendonlar dirseğimizden parmaklarımızın ucuna bazı tünellerden geçerek gelir. Parmağın birinci eklemindeki tünelden geçerken tendonun sıkışması sonucu tetik parmak hastalığı ortaya çıkar. Bu hastalıkla birlikte kişinin parmağında kilitlenme meydana gelir. Kişi bükülen parmağını düzeltemez, diğer eliyle düzeltmeye çalışır. Bununla birlikte ağrıyla da başa çıkmak zorunda kalır.

Tetik Parmak Nedenleri

Tetik parmak özellikle parmağını çok kullanan kişilerde görülür. Bilgisayar kullananlar veya el işi ile uğraşanlar buna örnektir. Öte yandan kadınlarda ve 40 yaş sütü kişilerde daha çok karşılaşılır. Şeker hastaları daha fazla risk altındadır.

Tetik Parmak Belirtileri

• En önemli belirtisi parmakta kilitlenme ve takılmadır.
  • Buna ağrı eşlik eder.
  • Avuç içinde şişlik meydana gelebilir.
  • Sertlik de görülebilir.

Tetik Parmak Tedavisi

Tetik parmak tedavisinin asıl amacı parmağın takılmasını ve kilitlenmesini engellemektir. Bu amaçla atel kullanımı ya da ilaç tedavisi bazen faydalı olabilir. Tetik parmak zorlayıcı hareketlerin tekrarlanması sonucunda ortaya çıktığı için bu tarz zorlayıcı hareketleri mümkün olduğunca yapmamak da ameliyatsız tedavinin bir parçasını oluşturur. Tendon ve pulley içerisine steroid enjeksiyonu yapmak parmağın rahatlamasına yardımcı olabilir.

Parmak egzersizleri yine hafif seviyedeki tetik parmak hastalarında etkili olabilir. Sağma diye tabir edebileceğimiz parmakların yukarıdan aşağıya sağarmışçasına masaj yapılması tetik parmak egzersizlerine örnektir. Bunlar ameliyatsız tetik parmak tedavi yöntemleridir. Tedavinin bir de cerrahi yolu vardır.

Tetik Parmak Ameliyatı

Eğer ameliyatsız yöntemler fayda sağlamazsa tetik parmak ameliyatı gerekebilir. Tetik parmak ameliyatında genellikle genel anesteziye ihtiyaç duyulmaz. Ele yapılan lokal anestezi ile ameliyathane ortamına dahi gerek duyulmadan cerrahi işlem gerçekleştirilebilir. Yani “günübirlik kolay bir müdahale” olarak tanımlayabiliriz. Tedavinin amacı parmağın tabanındaki kılıfı açarak tendonun eskisi gibi rahat hareket edebilmesini sağlamaktır. Avuç içinde yaklaşık 1 cm’lik kesi açıldıktan sonra içerideki tendon hareketlerini kısıtlayan kılıf kesilerek rahatlatılır. Daha sonra işlem bölgesi kapatılarak ameliyat sonlandırılır. Hasta ameliyattan hemen sonra normal hayatına döner.

Parmağını kısıtlayan bir alet verilmez, rahatlıkla hareket ettirebilir. Kısa dönemde hareketlerin rahat yapılamamasına neden olan ağrı, şişlik veya hassasiyet olabilir. 1 hafta içerisinde bu şikayetler azalarak biter. Bu zamandan sonra parmak hareketleri daha rahat yapılabilir. Nadir de olsa bazı hastaların ameliyat yerindeki ağrı, şişlik ve hassasiyet biraz daha geç iyileşebilir. Bu durumlarla çok az karşılaşılır ancak böyle bir durumda el terapisi faydalı olabilir.