Menisküs Yırtılması

Şekil olarak “C” harfine ya da hilale benzeyen menisküsler uyluk ile kaval kemikleri arasında yer alan, sürtünmeyi azaltarak vücudun yükünü diz içerisine eşit olarak transfer etmeye yarayan kıkırdakımsı yapılardır.

Menisküs Yırtılması Nasıl Olur?

Menisküs yırtığı gençlerde ve yaşlılarda farklı şekilde gerçekleşebilir. Genç grupta en çok travma sonrası yırtılma görülürken yaşlı grupta ise eskimeye ve yıpranmaya bağlı olarak basit bir hareket sonrası menisküs yırtığı gerçekleşebilir. Yaşlılarda çok sık karşılaşılan diz kireçlenmesi ile birlikte menisküslerin üzerindeki yük artar. Zaten yapı özelliklerini kaybeden menisküs bu nedenle kolayca yırtılabilir.

Menisküs yaralanması spor yapan kişilerde çok fazla görüldüğü için “sporcu sakatlanması” olarak anılabilir. Ancak sadece spor yapan kişilerde menisküs yırtılması olmaz. Günlük hayat içinde yapılan herhangi bir ters hareket (örneğin dizin aniden döndürülmesi) menisküslere zarar verebilir. Zayıf kas yapısı olan kişilerde bu tarz sakatlanmalar daha kolay gerçekleşebilir.

Menisküs Yaralanmasının Belirtileri

Belirtiler yırtığın şekline ve büyüklüğüne göre değişse de genel olarak şu şekildedir:

• Ağrı
  • Takılma hissi, kilitlenme
  • Şişlik
  • Sertlik
  • Kopma sesi
  • Hareket kısıtlılığı
  • Dizde güvensizlik hissi

Travma sonrasında gerçekleşen menisküs yaralanmalarında dizde aniden şişme görülebilir. Yırtık eğer “kova sapı” dediğimiz türdense kilitlenme eşlik edebilir. Ağrı, hem yaşlı grupta hem de genç grupta ortak bulgudur. Merdiven inip çıkarken ya da çömelirken ağrının şiddeti artar.

Menisküs Tedavisi

Her menisküs yırtığı ameliyat edilmez. Tedavinin şekline hastanın şikayetlerine ve MR sonuçlarına bakılarak karar verilir. Özellikle yaşlı grupta kireçlenmeye bağlı olarak gerçekleşen menisküs yırtılmalarında ameliyatsız menisküs tedavisi yöntemlerine başvurulur.Diz çevresini güçlendirici egzersizler, fizik tedavi destekleri ve gerekliyse dizlik kullanımıyla tedavi edilmeye çalışılır. Travma sonucu yaralanma söz konusu olan genç grupta eğer kırmızı zon dediğimiz kanlanan bölgelerde yırtılma meydana gelmişse bir süreliğine dize yük vermeyerek, kuvvetlendirici egzersizler yaparak ve fizik tedavi desteği alarak tedavi sağlanabilir. Kırmızı zon yırtıklarında menisküs dikilebilir. Ancak beyaz zon dediğimiz beslenmenin olmadığı bölümde yırtık oluşmuşsa o bölümün çıkartılması gerekir.

Menisküs Ameliyatı

Menisküs ameliyatı artroskopi dediğimiz kapalı yöntemle yapılır. Diz artroskopisinde 2 veya 3 küçük delikten girilerek kamera ve tedavi araçlarının yardımıyla tamir işlemi gerçekleştirilir. Yırtığın yeri ve hastanın yaşı uygunsa menisküs yırtıkları dikilebilir. Diz artroskopisi sayesinde hasta çok çabuk iyileşerek normal hayatına daha hızlı dönebilir. Menisküs ameliyatı ve sonrası hakkında daha fazla bilgi için diz artroskopisi yazımızı okuyabilirsiniz.

Gelen Sorular?

Bildir