Tekrarlayan Omuz Çıkığı

Çoğunlukla genç yaşta geçirilen omuz çıkından sonra sık sık ve kolayca omzun çıkması durumuna tekrarlayan omuz çıkığı denir. Omuz ilk çıktığında ön taraftaki kapsül yırtılıp kemikten ayrılır. Bu yüzden daha sonra çıkık kolayca tekrarlayabilir. İlk çıkıktan sonra tedavi yapılır ve ağrı geçer. Ancak ilerleyen zamanlarda bir yere uzanırken, ceket giyerken, bir şey fırlatırken omuz çıkabilir. İlginç gelebilir ama uyurken dahi omzu tekrar çıkan hastalar vardır. Yineleyen omuz çıkığı ile birlikte humerusun yuvarlak başında çökme kırığı oluşabilir. Bu çökme kırığına Hill Sachs lezyonu denir. Tekrar tekrar çıkık olunca bu Hill Sachs lezyonu gitgide büyür. Sürekli çıkan omuz hastanın günlük hayatında sıkıntılara yol açar. Güvensizlik hissi oluşur. Sanki omuz yine çıkacakmış gibi hep sakınmak ve temkinli davranmak zorunda kalır.

Tekrarlayan Omuz Çıkması Tanısı, ortopedi hekiminin muayenesi ile başlar. Kesin teşhis için röntgen ya da MRG’ye başvurmak gerekebilir.

Tekrarlayan Omuz Çıkığının Tedavisi, Ameliyatı

Omuz sürekli çıkıyorsa bunun tedavisi cerrahi yolla yapılmalıdır. Cerrahide artroskopik yöntem kullanılır. Kapalı ameliyat yöntemi olan omuz artroskopisi ile yaklaşık 0,5 cm’lik deliklerden kamera ve yardımcı tedavi araçlarıyla girilerek kemikten ayrılan kapsül tekrar yerine dikilir. Bu işlem için küçük vidalar kullanılır. Açık ameliyattaki gibi büyük kesiler açılmadığı için ameliyat sonrası süreçte ağrı çok az yaşanır ve iyileşme daha erken olur. Normal omuz hareketlerine yaklaş 2 ay içinde dönülür. Ameliyattan sonra ortalama 4 hafta kadar kol askısı kullanmak gerekir. Yine 1 ay boyunca hekimin verdiği egzersizleri düzenli olarak yapmak gerekir. İyileşme sürecinin olumlu ve hızlı ilerlemesi için egzersizleri aksatmamak çok önemlidir. Zorlayıcı aktivitelere dönmek için birkaç ay beklemek gerekebilir. Omuz artroskopisi hakkında daha fazla bilgi için omuz artroskopisi yazımızı okuyabilirsiniz.

Tekrarlayan Omuz Çıkığında Artroskopik Cerrahinin Avantajları

• Ek sorunlar da görülerek aynı anda tedavi edilebilir.
  • Ameliyat sonrası ağrı daha az görülür.
  • İyileşme hız çok daha yüksektir.
  • Ameliyat esnasında konfor ve güvenlik sağlar.
  • Çevirme hareketlerinde kısıtlanma riski azdır.
  • Ameliyat süresi daha kısadır.
  • Komplikasyon riski daha azdır.
  • Yara izi daha estetiktir.

Komplikasyonlar

Artroskopiye özel komplikasyon olarak sadece kemik eksikliğine bağlı çıkıkların tedavi edilememesini sayabiliriz. Bunun dışındaki komplikasyon riskleri açık ameliyata ya da kapalı ameliyata (artroskopiye) özel değildir. Hatta “artroskopinin avantajları” başlığında belirttiğimiz gibi kapalı ameliyatta birçok komplikasyon riski en aza indirilir. Tekrarlayan omuz çıkığı ameliyatından sonra en sık rastlanılan komplikasyon, çıkığın tekrarlamasıdır. Bu yüzde 10’un altında görülen bir risktir.

Gelen Sorular?

Bildir