Skolyoz

Skolyoz, omurganın yana doğru eğriliğidir. Karşıdan bakıldığında “s” şeklinde bir görüntü çizen skolyoz anne karnındaki etmenlere bağlı olarak doğuştan ya da daha çok 10’lu yaşlarda ortaya çıkan idiyopatik (nedeni bilinmeyen) şekilleriyle karşımıza çıkar. Doğumsal skolyozların başlıca nedenlerinin hamilelik esnasında geçirilen enfeksiyonlar, şeker hastalığı ve bazı vitamin eksikliklerinin olduğu düşünülür.

Skolyozun Belirtileri

Toplumun yüzde 2’sini kapsayan skolyoz en çok kız çocuklarda görülür. Ergenliğin başlamasıyla eğriliğin hızlı bir artışı söz konusudur. Skolyoz hastalarının yaklaşık yüzde 10’u ilerleme eğilimindedir ve bu hastalarda genellikle cerrahi tedavi izlenir.

Anne-babaların skolyozu fark etmeleri son derece kolaydır. Banyo sırasında gözle muayene yaparak eğrilik görülebilir. Belirtileri şu şekilde sıralayabiliriz:

• Omurga yana doğru eğridir. Aynı zamanda öne doğru eğrilik de eşlik edebilir.
  • Bir omuz öne doğru çıkıktır.
  • Omuz ve kalçalar simetrik durmaz.
  • Eğrilik genelde iki yerdedir. Birinci eğriliği karşılayan ikinci bir eğrilik daha vardır.
  • Sırt ve bel ağrısı olabilir.
  • Nefes darlığı ve yorgunluk yapabilir.

Skolyoz Tanısı

Skolyozun kesin tanısı doktor muayenesi ve yardımcı görüntüleme teknikleriyle konulabilir. Hekim, hastayı muayene ettiğinde skolyozun varlığından şüphelenir. Çünkü eğrilik, hasta ayaktayken ve öne doğru eğri dururken net bir şekilde görülür. Farklı açılardan çekilen omurga röntgenleriyle ve skolyozmetreyle hem kesin tanı konulur hem de eğriliğin miktarı ölçülür.

Skolyoz Tedavisi

Skolyoz, eğriliğin derecesine, skolyozun tipine ve kemik büyümesinin aşamasına göre tedavi edilir. Tedaviye erken başlamanın olumlu sonuçları daha yüz güldürücü olduğu için erken tanı çok önemlidir. Büyümenin devam ettiği ve eğriliğin 40 derecenin üzerinde olduğu skolyozlarda cerrahi tedavi uygundur. Cerrahi tedavide sırta ya da bele yerleştirilen vida ve çubuklarla omurgada düzeltme yapılır.

Gelen Sorular?

Bildir