Morton Nöroma

Yere basma sırasında yük taşıyan bazı bölgeler daha az yüke maruz kalırken bazı bölgeler daha çok yük taşımak zorunda kalır. Dağılımdaki bu dengesizlik birtakım ayak problemlerine neden olabilir. Ayak tabanından birçok sinir geçer. Özellikle 3. ve 4. parmakların arasından geçen sinir anatomik yapısından dolayı daha fazla baskı altında kalır. Baskı arttıkça sinir kalınlaşır ve morton nöroma dediğimiz hastalık meydana gelir.

Morton Nöroma Kimlerde Görülür? (Nedenleri)

• Morton nöroma hastalığının temel nedeni yükün fazla olmasıdır. Bu yüzden aşırı kilolu kişilerde daha sık görülür.
  • Ayak başparmağında çıkıntı olan, yani halluks valgus hastalığı olan kişilerde daha sık görülür.
  • Düz tabanlarda ya da yüksek kavisli tabanlarda daha sık görülür.
  • Dar burunlu ve yüksek topuklu ayakkabı giyen kişilerde daha sık görülür.

Morton Nöroma Belirtileri

Morton nöroma hastalığı olan kişiler özellikle kapalı ayakkabı giydikleri sırada rahatsızlık hisseder. Belirtiler de en çok bu sırada görülür. Durup dururken ayakkabı çıkarma isteği gelir ve çıkarıldığı zaman kişiyi rahatsız eden sıcaklık, elektriklenme ve sıkışma hissi ortadan kaybolur.

Morton nöromanın neden olduğu şikayetleri maddeler halinde sıralayalım:

• Özellikle yürürken ayakkabı çıkarma isteği ve çıkardıktan sonra rahatlama hissi
  • Parmaklarda uyuşma, elektriklenme
  • Ayağın altında rahatsızlık, sıcaklık
  • Sanki ayakkabının içinde bir şey varmış hissi
  • Ayağın altında kitle hissi

Morton Nöroma Tanısı

Hasta yukarıdaki bulgularla birlikte ortopedi doktoruna başvurduğunda hekim bir takım testler yapar. Bu testlerin adları sıkışma testi ve mulder’s click’tir. Birçok ortopedik hastalıkta görülenin tersine morton nöromanın kesin tanısı muayene ile konulur. Bazen gerekli görülmesi durumunda yapılan kontrastlı MR tetkiki kesin sonuç içermez.

Morton Nöroma Tedavisi

Morton nöroma hastalarına ilk önce ayakkabı değişimi ve özel tabanlık kullanımı önerilir. Özel tabanlıklar yük dağılımının düzenlenmesini sağlar. Hastaların yarısından fazlası bu tedavi ile düzelme gösterir. Eğer düzelme olmazsa hemen cerrahiye başvurulmaz. Ameliyattan önce alkol veya kortizon enjeksiyonları denenebilir. Enjeksiyonlar bir hafta arayla iki kez uygulanır. Üç hafta sonra kontrole gelindiğinde düzelme olup olmadığına bakılır. Eğer hala düzelme yoksa cerrahi planlanır.

Ayakkabı değişimi, özel tabanlık ve enjeksiyon gibi ameliyatsız morton nöroma tedavi yöntemlerinden yarar görmeyen hastalara morton nöroma ameliyatı uygulanır. Ameliyat sinirlerin gevşetilerek rahatlatılmasını içerir. Ameliyattan sonra 2 hafta kadar dinlenme iyi gelecektir. Tam iyileşme için 6-8 hafta geçmesi gerekir. Bu süre zarfında spor ayakkabılarını tercih etmek faydalı olacaktır.

Gelen Sorular?

Bildir