Menisküs Yırtığı Nasıl Anlaşılır?

Menisküsler uyluk ile kaval kemikleri arasında yer alan hilal şeklinde iki adet yapıdır. İki eklem arasındaki sürtünmeyi azaltmak için görevlidir. Aynı zamanda süspansiyon görevi görerek vücudun yükünün diz içerisine eşit şekilde yayılmasını sağlar.

Bu kıkırdakımsı yapılar yaşlanmaya bağlı olarak yıpranıp yırtılabildiği gibi genç hastalarda travma nedeniyle hasar görebilir. Sporcularda sık görülür ancak bir sporcu yaralanması değildir. Bir ev kadını dahi dizini aniden döndürmek gibi ters bir hareket yaparak menisküs yırtığına sebebiyet verebilir. Eğer kas yapısı güçsüzse bu tarz sakatlanmalar daha sık görülür.

Menisküs Yırtığı Oluştuğunda Ne Gibi Belirtiler Görülür?

Eğer travmaya bağlı bir yırtılma meydana geldiyse, yırtılma anında “tak” diye kopma sesi duyulabilir. Dizde bir güvensizlik hissi oluşur. Kişi, dizini hareket ettirmekte endişe duyar. Kilitlenme ve takılma olur. Öte yandan menisküs yırtıklarının en tipik belirtisi ağrıdır. Şişlik ve sertlik de bulgular arasındadır. Ancak menisküs yırtığının kesin olarak anlaşılması için bir takım tanı yöntemlerine başvurmak gerekebilir.

Menisküsün Tanısı

Yırtık şüphesiyle doktora başvurulduğunda doktorunuz şikayetlerinizi ve hikayenizi dinler. Fiziki muayeneyle birlikte tanıyı koyar ancak kesin tanı içim MR altın standarttır.

Menisküs Nasıl Tedavi Edilir?

Her menisküs yırtıkları ameliyat edilmez. Ameliyatsız yöntemlerle de tedavi mümkündür. Bunda yırtığın derecesi, konumu, yırtılma nedeni ve hastanın yaşı önemlidir. Yaşlı hastalarda yıpranmaya bağlı ve kireçlenmeyle birlikte yırtık görülür. Bu hastalara genellikle ameliyatsız tedavi yöntemleri uygulanır. Diz etrafını güçlendiren egzersizler, fizik tedavi desteği, dizlik kullanma, PRP, proloterapi gibi ameliyatsız tedavi yöntemlerimevcuttur. PRP hakkında daha fazla bilgi için PRP tedavisi yazımızı, proloterapi hakkında daha fazla bilgi için proloterapi yazımızı okuyabilirsiniz.

Travma sonrası bir yırtılma meydana geldiyse ve yırtık kırmızı zon dediğimiz kanlanan bölgedeyse yine ameliyata başvurmayabiliriz. Eğer ameliyat gerekirse genellikle menisküs dikilir. Ancak beyaz zon dediğimiz kanlanmanın olmadığı bölgede yırtılma varsa o bölümün çıkartılması gerekir. Günümüzde menisküs yırtıklarının ameliyatında artroskopik yöntem kullanılır. Kapalı ameliyat yöntemi olan ve açık ameliyata göre birçok avantajı içinde barındıran bu teknik hakkında daha fazla bilgi edinmek için diz artroskopisi yazımızı okuyabilirsiniz.