Karpal Tünel Sendromu

Median sinir, el parmaklarının hareketini ve hissini sağlayan önemli bir yapıdır. Bu yapının el bileği hizasında sıkışması sonucunda karpal tünel sendromu dediğimiz durum meydana gelir. El bileğinde sinir sıkışması olarak da bilinen bu hastalık parmaklarda uyuşma, elde ve kolda güçsüzlük gibi şikayetlere neden olur.

DOKTORA SOR!

Nedenleri Nelerdir? Kimlerde Görülür?

Karpal tünel sendromu özellikle el bileğinin sürekli bükülmesi durumunda oluşur. Bu yüzden bilgisayar kullananlarda, el işi ile uğraşanlarda, ev hanımlarında, tekstilcilik ve kasaplık gibi meslek sahiplerinde çok sık görülür. 40- 60 yaş aralığındakiler ve kadınlar risk grubundadır. Karpal tünel sendromu hormonal nedenlerden dolayı da görülebildiği için hamilelerin birçoğu bu hastalıkla karşı karşıya kalır. Genellikle hamileliğin bitmesiyle birlikte sona erer. Şeker hastalığı, romatoid artrit, hipotiroidi, obezite, gut gibi hastalıklar da el bileğinde sinir sıkışması riskini arttırır.

Şu kişilerde karpal tünel sendromunun görülme riski fazladır:

• El bileğini zorlayan kişiler (Bilgisayar kullananlar gibi…)
  • Bilek kanalı dar olan kişiler (Yapısal faktörler)
  • Elini başının altına koyarak uyuyanlar
  • Piyano ya da telli çalgı kullanan müzisyenler (Özellikle kalın telli çalgılar)
  • Kadınlar • 40-60 yaş aralığındakiler
  • Hamileler (Hormonal nedenler)
  • Şeker, romatoid artrit, hipotiroidi, gut, obezite gibi hastalıkları olanlar

Karpal Tünel Sendromu Belirtileri

• Elde güçsüzlük, çabuk yorulma
  • Özellikle ilk 3 parmakta karıncalanma
  • Elde ağrı
  • Parmaklarda uyuşma

Belirtiler kolda da görülebilir;

• Kolda güçsüzlük
  • Kolda uyuşma
  • Kolda ağrı

Tanı

Yukarıdaki belirtiler sizde de görülüyorsa karpal tünel hastalığına yakalanmış olmanız muhtemeldir. Ancak kesin tanı için hekime başvurmak gerekir, çünkü başka hastalıklarla karıştırmak da mümkündür. Hekim şikayetlerinizi dinleyip sizi muayene ettiğinde tanıyı koyacaktır. Kesin tanı için EMG dediğimiz sinir ölçüm testi yapılır. EMG (elektromyografi) sinir içindeki elektrik sinyallerinin taşınıp taşınmadığını gösteren bir testtir.

Karpal Tünel Sendromunun Tedavisi

Başlangıç seviyesindeki sinir sıkışmaları antiinflamatuar ilaçlar ve steroid enjeksiyonlarıyla tedavi edilebilir. Bu tarz ameliyatsız yöntemler şişliği azaltıp semptomların gerilemesine yardımcı olabilir. Elin dinlendirilmesi, el egzersizi, fizik tedavi ve el bileği ateli gibi uygulamalara da başvurulabilir. Ancak geçmeyen durumlarda karpal tünel sendromu ameliyatı gerekebilir. El bileğinde sinir sıkışması ameliyatı avuç içi ile el bileği arasında küçük bir kesi açılarak yapılır. Bu mikro müdahaleyle karpal tünele ulaşılır ve sıkışmaya neden olan doku rahatlatılır. Son derece rahat, yüz güldürücü ve kısa süren bir ameliyattır. İşlem yaklaşık 15 dakika sürer. Ameliyat sonrasında hasta aynı gün evine döner. Normal yaşantıya dönüş de hemen başlar.