Kalça Çıkığı

Femur başında bulunan topuzun leğen kemiğindeki soketten çıkması durumuna kalça çıkığı denir. Kalça çıkığı doğuştan olabilir veya travmaya bağlı olarak sonradan oluşabilir. Sonradan oluşan çıkıklar yüksekten düşme veya kazaya bağlı görülür. Çıkıkların yüzde 90’ı arkaya doğrudur. Bu durum bir bacağın kısalmasına ve dışa doğru dönmesine neden olur. Çok ağrılı bir hastalık olan kalça çıkıklarına sinir hasarları da eklenmişse ayakta his kaybı meydana gelebilir.

Doğuştan Kalça Çıkıkları

Ortopedinin en ciddi sorunlarından biri olan doğuştan kalça çıkıkları en çok kız çocuklarında görülür. Özellikle ailenin ilk doğan kız çocuklarına kalça çıkığı testi yapılır. Bebeklere kundak yapılması riski arttırır. Diğer risk faktörleri genetik etmenler, bebeğin kilosunun fazla olması, annenin gebelikte değişen hormonları, sezaryen, bebeğin ters gelmesidir.

Doğuştan kalça çıkıklarının olumsuz etkileri ilerleyen yaşlarda kendini daha fazla gösterir. Belli bir yaşa kadar normal aktiviteleri rahatlıkla yapabilen bu kişiler ilerleyen zamanlarda hareket kısıtlanmaları yaşayabilirler. Eğer zamanında tedavi edilmezse hayatları olumsuz yönde etkilenebilir.

Kalça Çıkığı Ameliyatı

Doğuştan kalça çıkığı olan bebeklerin teşhis edilmesi ne kadar erken olursa tedavi süreci de o kadar kolay olur. 6.aydan sonraki teşhislerde gecikme başlamış demektir. Ameliyathane ortamında kalça yerine konulup alçıyla sabitleme yapılır. Alçı 3 ay kalır. 1 yaşını geçen bir çocuktaki kalça çıkığının ameliyatsız düzeltilmesi mümkün değildir. Çocuk yürümeye başlamış ve çıkığı tedavi edilmemişse artık topuzun şekli bozulmuş, leğen kemiğinde bulunan yuva düzleşmiştir. Bu şekil bozukluğu ameliyatla düzeltilmeden kalçanın yerine konulması mümkün olmaz.

6-7 yaşından sonra kemiklere ameliyat yapılsa dahi kalçayı yerine koymak hem zorlaşır hem de konulsa bile hareketlerde kısıtlılık oluşabilir. Bu yaştan sonra tek taraflı kalça çıkığıileride protez ameliyatını kolaylaştırmak için tedavi edilebilir, ancak çift taraflı kalça çıkıklarıtedavi edilemez. Özetle doğuştan kalça çıkığı tedavisi için gecikmemek gerekir. Yukarıda belirttiğimiz yaşlardan sonra yapılan doğuştan kalça çıkığı ameliyatı ile bile başarı oranı gitgide azalır ve imkansız hale gelir.