El Bileği Kırığı

El bileği kırığı çok sık görülen kırık tiplerinden biridir. Çocuklarda, erişkinlerde ya da yaşlılarda; her yaş grubunda görülebilir. En çok görülen yaş grubu çocuklar ve yaşlılardır. Çocuklarda sık görülmesinin nedeni aşırı hareketlilikken yaşlılarda özellikle kemik erimesine bağlı yıpranmadan dolayı en küçük travmada dahi kırılma yaşanabilir. 20’li, 30’lu yaşlarda kırılmayan kemik 50’li yaşlarda aynı travma sonrasında kırılabilir.

El bileği kırığı çoğunlukla kol açık bir şekilde düşme sonucu görülür. Yüksekten düşme, ele darbe alınması ve trafik kazaları el bileği kırıklarının nedenleri olarak sayılabilir. El bileği kemiği 8 tane küçük kemik ve önkoldaki 2 kemikten oluşur. Birbirine sıkı bağlarla bağlı olan kemikler bileğin her yöne rahatça hareket etmesini sağlar. En çok görüleni Radius kırığıdır.

El Bileği Kırığı Belirtileri – Bileğin Kırıldığı Nasıl Anlaşılır?

• Ani ve şiddetli ağrı en önemli belirtidir.
  • Şişlik
  • Şekil bozukluğu
  • Morarma
  • Hassasiyet

Tanı

Doktorunuz, ağrının izin verdiği kadar duyu ve hareket kontrolü yapar. Radyolojik incelemeyle kırık saptanır. Bilgisayarlı tomografi (BT) ile kırık parçaları üç boyutlu olarak tespit edilebilir. Kırık cildi yırtıp çıkmışsa enfeksiyon riski var demektir ve antibiyotik tedavisiyle hastanede misafir etmek gerekebilir.

El Bileği Kırığı Tedavisi

El bileği kırığı yaşandığında ilk yapılacak şey bileğin karton ya da tahta gibi sabit bir malzeme üzerine konularak hareket etmesini önlemektir. Daha sonra hangi yöntemle tedavinin yapılacağına kırığın tipine göre karar verilir. Ayrıca hastanın yaşı, aktivite sıklığı, hangi eli kullandığı gibi ayrıntılara da bakılır. Bazen kırık oynamamış olabilir. Kemik uçları birbirinden ayrılmış olabilir. Çok parçalı ya da yerinden tamamen kaymış da olabilir. Radyolojik incelemede kırığın eklem içine uzanıp uzanmadığına, parçalı, kaymış ve stabil olup olmadığına bakılarak en uygun yol haritası çizilmelidir. Eğer kırık oynamıyorsa alçı yapmak yeterlidir. Eğer kırık oynamışsa yerine oturtulması gerekir. Oturtulduktan sonra da alçılama yapılıp daha sonra kayıp kaymadığı kontrol edilmelidir. Eğer el kırığı çok parçalıysa cerrahi tedavi planlanmalıdır. Eklem içine doğru uzaması ve stabil olmaması da cerrahiyi gerektirir.

İyileşme Süresi

El bileği kırığı sonrasında iyileşme süreci hastanın yaşına göre değişir. Çocuklarda genellikle alçılama yapılarak tedavi edilen kırıklar 4-6 hafta sonra iyileşir. Yaşlı hastalarda kaynama süresi daha uzun sürdüğü gibi bu kişiler ameliyatla tedavi edilmek zorunda kalabilir. Bu nedenle yaşlı hastaların iyileşmesi 3-6 ayı bulabilir. İyileşme sürecinde yaş kadar kırık tipinin de önemi vardır.

Gelen Sorular?

Bildir