Diz Kireçlenmesi ve Yürüyüş

Diz eklemindeki kıkırdak yapıların yaşla birlikte yıpranarak bozulmasına diz kireçlenmesi denir. Kireçlenmenin seviyesine göre farklı tedavi prosedürlerinin uygulandığı diz kireçlenmesinde geriye döndürebilecek bir tedavi yöntemi yoktur. Yani kireçlenen diz eski haline döndürülemez. Bu yüzden henüz hafif seviyelerdeyken önlem almak en doğrusudur. Tamamen ilerlemiş (4.seviyeye ulaşmış) kireçlenmelerde tek tedavi yöntemi diz protezidir.

Diz kireçlenmesini yavaşlatmak ya da tamamen durdurmak için birtakım önlemler alabiliriz. Örneğin diz çevresindeki kasların güçlendirilmesi, aktivite, dinlenme, fizik tedavi desteği ya da ilaç tedavisi ameliyatsız tedavi yöntemleri arasındadır. Bu yöntemler hem ağrı gibi şikayetlerin azaltılmasına hem de kireçlenme hızının durdurulmasına yöneliktir.

Diz kireçlenmesini engellemede aktivitenin önemli bir yeri vardır. Ancak yapılan aktivitelerin kireçlenme olduğunu bilerek yapılmasını öneririz. Örneğin yürüyüş yapmak çevre kasların güçlenmesi için önemlidir. Fakat aşırı derecede zorlayarak ve uzun mesafelerle yapılan yürüyüşler tam tersi bir etki göstererek kireçlenmeyi hızlandırabilir. İşte bu nedenle kireçlenmesi olan kişilere hafif ve kısa mesafeli yürüyüşler yapmalarını öneriyoruz. Yürüyüş esnasında “ağrı” sizin için alarm niteliğinde olmalıdır. Ağrı duyduğunuz an yürüyüşü sonlandırmalısınız.

Aşırı yürüyüş dışında merdiven inip çıkmayı da diz kireçlenmesi hastalarına önermeyiz. Zaten kireçlenmesi olan bir hastaya merdiven inip çıkmak zor gelecektir. Öte yandan çok fazla dizleri bükmek, çömelerek oturmak da zararlıdır.