boyun-kireclenmesi-nedir-01

Boyun Kireçlenmesi Nedir?

Kireçlenme, özellikle yaşlılarda görülen ancak başka sebeplerle de ortaya çıkabilen oldukça yaygın bir hastalıktır. Boyun kireçlenmesi ise bu hastalığın çeşitleri arasındadır. Tıpta servikal spondiloz olarak adlandırılan boyunda kireçlenme, boyun omurgasında yer alan yapıların yıpranması ve özelliklerini kaybetmesidir. Boyunda bulunan 7 adet omur kemiğini bir arada tutan eklem, eklem bağları ve disklerin çeşitli nedenlerle yıpranması, boyunda kireçlenmeye yol açar. Bu yıpranma süreci öncelikle disklerde başlar. Disklerdeki sıvının azalması ve çökmesi kireçlenmeyi tetikler.

Boyun Kireçlenmesi Belirtileri

boyun-kireclenme-tedavisi-01

Boyun ağrısı, boyun kireçlenmesinin ilk belirtisi olarak karşımıza çıkar. Boynunu hareket ettirmekte güçlük çeken hastalarda, bu hastalığın olma riski fazladır. Kireçlenmenin derecesine göre boyun ağrısı kola veya sırta yayılabilir. Ağrılar hareket ettikçe artar, dinlenme ile azalır. Ancak sabahları ağrının en şiddetli hissedildiği zamandır. Omuzda gerginlik ve sertlik hissetmek mümkündür. Bazı hastalarda boyundan kola, hatta parmaklara uzanan ağrılar görülebilir. Başa uzanan ağrılar da rastlanılan bir durumdur. Kulak çınlaması, denge bozukluğu, ellerde uyuşma ve karıncalanma da bu hastalığın belirtileri arasındadır.

Boyun kireçlenmesinin belirtileri çoğu zaman boyun fıtığı ile karıştırılmaktadır. Bu nedenle hastalar mutlaka uzman bir hekim tarafından muayene edilmelidir. Zira hastalığın ilerlediği durumlarda ağrıların şiddeti artmakta, hastanın yaşam kalitesini ciddi oranda düşmektedir. Bu hastalıktan kaçınmanın en iyi yolu düzenli boyun egzersizi yapmaktır. İdeal kiloda olmak, yatış şekline ve vücuda uygun yastık kullanmak, ani boyun hareketleri yapmamak ve boynun sabit kaldığı işleri yaparken sık mola vermek de boyun kireçlenmesini önleyen yöntemlerdir.

Boyun Kireçlenmesi Tedavisi

boyun-kireclenme-belirtileri-01

Öncelikle, hastalığın tedavisi için hastanın şikayetleri dinlenir. Ardından uygulanan MR ve röntgen, tanının konulması açısından gereklidir. Tedavi sürecinin planlanmasında, hastalığın geldiği noktaya dikkat edilir. Örneğin, henüz ilk aşamalarda olan boyun kireçlenmelerinde, hastanın ağrılarını gidermeye yönelik tedaviler ön plana çıkar. Bu noktada, ağrı kesiciler ve boyun egzersizleri tedavide önemli bir yer tutar. Doktor tarafından gerekli görülürse, fizik tedavi ve eklem içi enjeksiyon da tercih edilebilir.

Hastalar, belirtileri göz ardı ederek uzun bir zaman boyunca tedavi almamışsa kireçlenme ilerler. Boyun kireçlenmesinin, omurilik ve sinirlere etki ettiği durumlarda cerrahi tedavi gerekir. Bu sayede omurilik ve çevresinde yer alan sinirlerin sıkışma, hareket kısıtlılığı ve fonksiyonlarını gerçekleştirememe problemleri giderilir.