diz kireçlenme tedavisi

Diz Artroskopisi

Artroskopi yaklaşık 0,5 cm’lik minik deliklerden kamera ve tedavi araçlarıyla girilerek yapılan kapalı ameliyat yöntemidir. En çok kullanılan artroskopi yöntemlerinden biri de diz artroskopisidir. Çoğunlukla menisküs ve bağ yaralanmalarında tercih edilen diz artroskopisinde yüksek çözünürlüklü bir kamera ve monitörle birlikte yardımcı aparatlar kullanılarak tanı ve tedavi sağlanır. Menisküs ve bağ yaralanmaları dışında hasarlı eklem kıkırdaklarının tıraşlanması, eklem içi serbest cisimlerin çıkartılması, iltihaplı dokuların yok edilmesi ve gergin bağların gevşetilmesi gibi birçok diz probleminde diz artroskopisi tercih edilir.

DOKTORA SOR!

Diz Artroskopisi Nasıl Yapılır?

Ameliyathane şartlarında yapılan diz artroskopisi spinal anestezi ya da genel anestezi altında uygulanabilir. Özel solüsyonlarla dizin sterilize edilmesinin ardından diz kapağı kenarından çok küçük bir delik açılır. Bu delik kamera içindir. Tamir için ise dizin diğer tarafından bir küçük delik daha açılır. Hem kamerayı hem tamir araçlarını kullanan cerrah diğer taraftan da görüntünün aktarıldığı monitörü izleyerek tedaviyi gerçekleştirir.

Diz Artroskopisinin Avantajları Nelerdir?

Diz artroskopisi bir kapalı ameliyattır. Özellikle açılan kesinin çok küçük olması nedeniyle açık ameliyata göre bariz avantajları vardır. Öte yandan yüksek çözünürlüklü kamera sisteminin kullanılması ayrıntılı değerlendirme, konfor, rahatlık ve güvenlik sağlar.

Diz artroskopisinin avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

• Ayrıntılı görüntüleme olanağı
  • Ameliyat esnasında sağladığı konfor ve güvenlik
  • Daha az komplikasyon riski
  • Daha hızlı taburcu olma imkanı
  • Çok daha hızlı iyileşme süreci
  • Daha ağrısız süreç
  • Daha estetik yara izi
  • Daha az enfeksiyon riski

Diz Artroskopisi Sonrası

Çoğu zaman ameliyat günü ya da ertesi gün taburcu olunur.

Ağrılar açık ameliyata göre çok daha az hissedilir ve bu ağrılar basit ağrı kesicilerle kontrol altına alınabilir.

Ameliyatın yapıldığı gün baston desteğiyle birlikte hemen ayağa kaldırılır.

Yaraya 3-4 günde bir pansuman yapılır Dikişler alınana kadar yara yerine su değdirilmemelidir.

10-15 gün sonraki kontrolde dikişler alınır.

Şişmeyi ve ağrıyı engellemek için buz uygulaması yapılmalıdır. (Günde 3-4 kez, 20 dakika)

Yine şişmeyi engellemek için dizin altına yastık konularak dizin yüksekte tutulması sağlanmalıdır.

Diz ekleminin hareket açıklığını arttırmak ve dolayısıyla daha hızlı iyileşmek için hekimin verdiği egzersizleri aksatmamak gerekir. Mümkün olan en kısa zamanda dizi bükmeye başlamak gerekir.

Fizik tedavi desteği almak kasların güçlenmesi ve hızlı iyileşme açısından faydalı olacaktır. İyileşme süreleri hastalığa göre değişir. Örneğin bir ön çapraz bağ yaralanması menisküs yaralanmasına göre daha geç iyileşir.